HOKEJOVÁ PREDPRÍPRAVKA - 1. a 2. ročník ( 6 - 8 rokov)
Charakteristika: Je najmladšia veková kategória v ľadovom hokeji. Tréning na ľade, ale aj mimo neho, musí deťom poskytovať predovšet kým zábavu a radosť z pohybu. Dôraz kladieme na jednoduchosť a opakovateľnosť cvičení v pozitívnom prostredí.
Úlohy:
- Snaha o zábavu a radosť detí pri získavaní prvých skúseností z ľadového hokeja
- Vytvorenie vhodného prostredia a atmosféry z hľadiska zdravia, zábavy a učenia
- Učiť sa rešpektovať svojho súpera, viesť deti k poctivosti a čestnosti
- Povzbudzovať hráčov k zábave a k učeniu sa nových zručností s nadväznosťou na hru
- Viesť hráčov k disciplíne a hygienickým návykom
Cieľ:
- Všestranne rozvíjať základné pohybové schopnosti so súčasným rešpektovaním senzitívnych období vývoja organizmu a neustále rozširovať pohybový fond (základ) vo všeobecnej príprave – dôraz na rýchlostné a koordinačné schopnosti
- Nácvik a zdokonaľovanie základných korčuliarskych zručností
- Nácvik základných herných činnosti jednotlivca (zaradovať priebežne po osvojení základných korčuliarskych zručností) – vedenie puku, prihrávanie a spracovanie puku, streľba
Korčuľovanie – nácvik a zdokonaľovanie základných korčuliarskych zručností:
- korčuľovanie vpred - práca s ťažiskom (prenášanie váhy tela, pokľaky, kľaky, podrepy a drepy)
- korčuľovanie na hranách (vonkajšia, vnútorná, dopredu aj dozadu)
- korčuľovanie v oblúkoch
- prekladanie vpred
- zastavenie oboma korčuľami
- zastavenie jednou korčuľou
- pribrzdenie
- štart z miesta
- štart po zastavení
- obraty z jazdy vpred do jazdy vzad
- preskoky odrazom jednonož
- preskok odrazom znožmo
- korčuľovanie vzad
- prekladanie počas korčuľovania vzad
- zastavenie z korčuľovania vzad
Herné činnosti jednotlivca:
- vedenie puku na mieste (miešaním) a v pohybe (tlačením a miešaním)
- prihrávanie a spracovanie puku na mieste a v pohybe (dlhým ťahom)
- streľba z miesta a z pohybu (dlhým ťahom) – forehand
Hra:
- minihokej v tretinách s dôrazom na zdokonaľovanie HČJ so základným postavením (rotácia herných postov), výmenu miesta prirodzenou formou – inteligenciou hráčov
Využitie metodicko-organizačných foriem v tréningu HPP:
- prípravné cvičenia
- pohybové hry zamerané na zdokonaľovanie korčuľovania a herných činnosti jednotlivca
- pohybové hry zamerané na rozvoj pohybových schopností (rýchlostných, koordinačných atď.) – naháňačky, chytačky atď.
- prípravné hry resp. voľná hra (malom priestore) - vyrovnaný počet hráčov
HOKEJOVÁ PRÍPRAVKA - 3. a 4. ročník ( 9 – 10 rokov )
Charakteristika: Táto kategória je najvhodnejšia pre nácvik nových herných činností a označujeme ju aj ako „zlatý vek motoriky.“ Je dôležité toto obdobie v živote hráča využívať čo najefektívnejšie a to nielen v tréningu na ľade, ale aj mimo neho.
Úlohy:
- Vypestovať si trvalý vzťah k systematickému tréningu
- V pravidelnom tréningu na ľade – osvojiť si čo najväčšie množstvo nových pohybových zručností a činností (nie rozvoj kondície!!!)
- Povzbudzovať hráčov k zábave (emocionálne vyžitie), súťaživosti a k učeniu sa nových zručností s nadväznosťou na hru
Cieľ:
- Nácvik a zdokonaľovanie korčuliarskych zručností
- Nácvik a zdokonaľovanie základných herných činnosti jednotlivca (HČJ) – vedenie puku, uvoľňovanie sa s pukom, prihrávanie a spracovanie puku, streľba (zaradovať priebežne po osvojení základných korčuliarskych zručností),
- Všestranne rozvíjať základné pohybové schopnosti so súčasným rešpektovaním senzitívnych období vývoja organizmu a neustále rozširovať pohybový fond (základ) vo všeobecnej príprave – dôraz na rýchlostné a koordinačné schopnosti. Vhodné je zaraďovať silové cvičenia s vlastným telom (šplh, vis na kruhoch, rúčkovanie, prenášanie, zápasenie, prekonávanie prírodných prekážok, kotúle vpred a vzad atď.)
Korčuľovanie – nácvik a zdokonaľovanie základných korčuliarskych zručností:
- korčuľovanie vpred - práca s ťažiskom (prenášanie váhy tela, pokľaky, kľaky, podrepy a drepy)
- korčuľovanie na hranách (vonkajšia, vnútorná, dopredu aj dozadu)
- korčuľovanie v oblúkoch
- prekladanie vpred
- zastavenie oboma korčuľami
- zastavenie jednou korčuľou
- pribrzdenie
- štart z miesta
- štart po zastavení
- obraty z jazdy vpred do jazdy vzad
- preskoky odrazom jednonož, z jazdy vpred do jazdy vzad tzv. kadetky !
- preskok odrazom znožmo
- korčuľovanie vzad
- prekladanie počas korčuľovania vzad
- zastavenie z korčuľovania vzad
Herné činnosti jednotlivca:
- vedenie puku (tlačením, miešaním, ťahaním – forhend/bekhend a nohami, so zmenami smeru, rýchlosti, vedenie dopredu aj dozadu, vedenie dvoch pukov)
- prihrávanie a spracovanie puku v pohybe (dlhým a krátkym ťahom po ľade a vzduchom na mieste, spracovanie puku korčuľou, prihrávanie o mantinel, prihrávanie s využívaním hier napr. mačka a myš)
- uvoľňovanie sa s pukom (obkorčuľovaním a obhodením súpera) nácvik a zdokonalenie všetkých spôsobov, na dlhú ruku aj cez ruku so zmenou rýchlosti, obratom, klamlivým pohybom tela aj hokejky. Pri zdokonaľovaní riešenie HSi 1 – 1 na malom priestore pri mantinely, pred bránkou, v hre 1 – 1 (napr. na malé bránky, každá dvojica ma bránku inej farby, všetci hrajú naraz na šírku ihriska 10 dvojíc hlave hore!)
- uvoľňovanie sa bez puku (zmenou smeru alebo rýchlosti) s využitím pohybových hier na barana, na rybára, na rytiera, kde sú hráči nútení meniť rýchlosť, smer, predvídať pohyb súpera
- streľba z pohybu (dlhým ťahom) – forehand a backhand zakončenie blafákom, tečovanie a dorážanie puku
Herné kombinácie
- prihraj a korčuľuj (súčinnosť s dôrazom na načasovanie pohybu a presnosťou prihrávok, rýchlosť vykonávania kombinácie nie je dôležitá) základné riešenie v HSi 2 – 0, 2 – 1
Hra:
- v tretinách s dôrazom na zdokonaľovanie HČJ so základným rozostavením hráčov (rotácia herných postov), výmenu miesta prirodzenou formou – inteligenciou hráčov, nebazírujeme na systéme
- na celé ihrisko resp. polovicu ihriska
- v hre dôraz na smerovanie útočnej akcie do priestoru brány
Využitie metodicko-organizačných foriem v tréningu HPP:
- prípravné cvičenia
- pohybové hry zamerané na zdokonaľovanie korčuľovania a herných činnosti jednotlivca
- pohybové hry zamerané na rozvoj pohybových schopností (rýchlostných, koordinačných atď.) – naháňačky, chytačky atď.
- prípravne hry resp. voľná hra (hry na malom priestore) – vyrovnaný počet hráčov 1 – 1, 3 – 3, 4 – 4.
Teoretická príprava:
- základné pravidla hry, hygieny atď.
MLADŠÍ ŽIACI - 5. a 6. ročník ( 11 – 12 rokov )
Charakteristika: Základným charakteristickým rysom tejto vekovej kategórie je ukončenie rozširovania nácviku základných hokejových zručností (herných činností jednotlivca). V tréningu dochádza k prechodu od nácviku herných činností k ich zdokonaľovaniu pri vzájomnej súčinnosti hráčov (herné kombinácie).
Úlohy a ciele:
- Všestranne rozvíjať základné pohybové schopnosti so súčasným rešpektovaním senzitívnych období vývoja organizmu so zameraním na potreby ľadového hokeja
- V príprave na ľade zvládnuť techniku všetkých herných činnosti jednotlivca
- Využívať herné činnosti v súčinnosti hráčov (v herných kombináciách)
- Osvojovať si základy teórie športového tréningu
- Formou prípravných hier a herných cvičení zdokonaľovať herné činnosti a učiť hráčov riešiť herné situácie vo dvojici a trojici (obranne aj útočne)
Korčuľovanie:
- zdokonaľovanie všetkých spôsobov korčuľovania
- „agility skating“ – korčuľovanie s rýchlymi zmenami smeru
Útočné herné činnosti jednotlivca:
- vedenie puku na malom priestore
- prihrávanie a spracovanie puku (bekhendom, o mantinel)
- uvoľňovanie sa s pukom (obkorčuľovaním a a obhodením súpera bekhendom)
- uvoľňovanie sa bez puku (zmenou smeru alebo rýchlosti)
- streľba z pohybu (dlhým ťahom) – forehand a backhand
- tečovanie puku (po ľade forehandom)
- dorážanie puku (dlhým švihom po ruke)
Obranné herné činnosti jednotlivca:
- obsadzovanie súpera s pukom:
- odoberanie puku hokejkou (vypichnutím, nadvihnutím a zametaním hokejky)
- blokovanie hráča telom (v súhlasnom, v bočnom – laterálnom smere a v protismere)
- obsadzovanie súpera bez puku – voľne a tesne bránenie
- blokovanie striel (v stoji)
Útočné herné kombinácie:
- prihraj a korčuľuj
- križovanie
- clonenie
Obranné herné kombinácie:
- zdvojovanie
- zaisťovanie
Útočné herné systémy:
- postupný útok (iba formou prípravných hier a riadenej hry)
Obranné herné systémy:
- zónová obrana (iba formou prípravných hier a riadenej hry)
Herné situácie v početnej výhode resp. nevýhode:
- početná výhoda útočiacich hráčov 2 – 0, 3 – 0, 2 – 1, 3 – 1
- vyrovnaný počet hráčov 2 – 2, 3 – 3 (formou prípravných hier)
Hra:
- v tretinách s dôrazom na zdokonaľovanie HČJ so základným postavením (rotácia herných postov), výmenu miesta prirodzenou formou – inteligenciou hráčov
- na celé ihrisko resp. polovicu ihriska
- v hre dôraz na smerovanie útočnej akcie do priestoru brány
Teoretická príprava:
- základné pravidla hry, hygieny atď.
- životospráva, stravovanie, odpočinok význam spánku atď.
- história ľadového hokeja vo svete, na Slovensku, história vlastného klubu,
- osobnosti ako vzor, mladého športovca (úspech a motivácia)
Všeobecná kondičná príprava:
- základné pravidla hry (prehĺbené vedomosti)
- správna výživa
Všeobecné odporúčania pre tréningový proces:
- 3-4 tréningy týždenne na ľade
- 2-3 tréningy týždenne v telocvični resp. na ihrisku (rýchlostne základy, dynamická sila, rýchlostno – silové cvičenie, plyometria–dynamika dolných končatín)
- pred každým tréningom vykonávať dynamickú rozcvičku (strečing) a po tréningu kompenzačné cvičenia
- využívať skupinovú aj kolektívnu formu tréningu
- veľký počet opakovania osvojovanej hernej zručnosti
- interval zaťaženia a odpočinku priebežne - maximálne 1:4
- precízne vykonanie všetkých herných zručnosti (neustála korekcia techniky pohybu)
- využívať všetky nasledovné MOF - prípravné cvičenia (vrátane pohybových hier), herné cvičenia, prípravné hry / hra (voľná, riadená)
- na rozvoj herného myslenia využívať ďalšie kolektívne športy, futbal, basketbal, florbal, hádzanú atď.
- každý tréning začínať rozcvičením mimo ľadu a po každej tréningovej jednotke zaraďovať kompenzačné cvičenia.
Odporúčania pre zvýšenie kvality tréningového procesu:
- Tréner je učiteľ resp. inštruktor – cieľom športovej prípravy je hráčov naučiť základné herné činnosti a zručnosti (korčuľovanie atď.)
- Je potrebné zvýšiť podiel korčuliarskej obratnosti, základných HČJ - vedenie puku, streľba atď. – podľa dlhodobej športovej prípravy
- Zvýšiť podiel všeobecnej kondičnej prípravy s dôrazom na silu, akceleráciu a zmeny smeru pohybu (agility) počas prípravného, ale aj hlavného obdobia
- Zdokonaľovanie herných činnosti situovať do menšieho priestoru - časový a priestorový deficit pre realizáciu
- Nechať hráčom väčší priestor pre kreativitu – neviazať ich od malička taktickými úlohami
- Univerzalizácia herných postov – nešpecializovať ich od nízkeho veku
- Zvýšiť efektivitu tréningu – lepšie využívať čas a priestor na ľade (skupinová forma tréningu, hry na malom priestore atď.)
- Individuálny prístup k hráčom (spätná väzba) – pokiaľ možno pri každom cvičení resp. opakovaní
STARŠÍ ŽIACI - 7. a 8. ročník ( 12 - 14 rokov) a KADETI - 9. a 10. ročník ( 14 – 15 rokov )
Charakteristika vekovej kategórie: V tomto období prebieha prudký telesný rast (jedinci môžu byť výrazne akcelerovaný alebo decelerovaný), čoho následkom môže byť čiastočne zhoršená koordinácia pohybu. Pozorujeme tiež zvýšenú hormonálnu činnosť a vzrušivosť nervového systému. Hráči si začínajú uvedomovať vlastnú osobnosť, avšak ich závery sú často nepresné, unáhlené a nepresné. Naďalej prejavujú záujem o šport. Tréningový proces musí byť všestranný, aby hráči získavali veľké množstvo pohybových zručností (dbať na dynamiku pohybu - rýchlostno silový komponent)
Ciele:
- všestranný rozvoj pohybových schopností (rýchlostné schopnosti) a zručností
- nácvik a zdokonaľovanie špeciálnych zručností (korčuľovanie, prihrávanie a spracovanie puku, vedenie puku, uvoľňovanie s pukom a odoberanie puku - rôzne spôsoby, uvoľňovanie s bez puku a bránenie hráča bez puku, zakončenie - rôzne spôsoby, blokovanie striel) v dynamike pohybu
- koordinácia pohybu v súčinnosti v malej početnosti herného tvaru (aj v rovnovážnych herných situáciách!!!)
- prehlbovať teoretické vedomosti o ľadovom hokeji (pravidlá, prevedenie HČJ, správna technika cvičení mimo ľad) a životospráve
Úlohy:
- vyžadovať disciplínu vo všetkých činnostiach športovej prípravy (dochvíľnosť, udržiavanie poriadku, dodržiavanie vnútorných pravidiel)
- udržať počet hráčov v družstve
- povzbudzovať hráčov v športovej činnosti, udržať pozitívnu atmosféru v družstve
- vyžadovať kvalitné prevedenie tréningových cvičení
Korčuľovanie:
- zdokonaľovanie všetkých korčuliarskych techník v korčuľovaní vpred aj vzad (nasadenie korčule a sklz, oblúky na jednej aj dvoch korčuliach - na vonkajšej aj vnútornej hrane, pätami k sebe; obraty na jednej aj dvoch korčuliach a aj s výskokom, prekladanie - aj frekvenčné, rovnováhy a beh po ľade, brzdenie na jednej - vnutorná aj vonkajšia korčuľa - a na dvoch korčuliach; preskoky, prechody z korčuľovanie vpred do korčuľovania vzad a opačne ) v časovej a priestorovej tiesni
- dôraz na prudké zmeny smeru (vpred, vzad, do strany) a prechody z korčuľovanie vpred do korčuľovania vzad a opačne
- silové korčuľovanie - powerskating (akcelerácia zo stoja a z nízkej rýchlosti do rôznych smerov - vpred aj vzad, akcelerácia z oblúku, akcelerácia v prekladaní, akcelerácia v prechodoch z korčuľovanie vpred do korčuľovania vzad a opačne, decelerácia a následná akcelerácia s kombináciou s rôznymi korčuliarskymi technikami, korčuľovanie za súčasného odporu súpera - kontrola tlaku a nárazu súpera)
ÚTOČNÉ HERNÉ ČINNOSTI JEDNOTLIVCA
Vedenie puku:
- vedenie puku pri všetkých spôsoboch korčuľovania
- vedenie puku v koordinačne náročných situáciách ( malý priestor, prudké zmeny smeru, krytie puku telom, prechody z korčuľovanie vpred do korčuľovania vzad a opačne)
- nácvik a zdokonaľovanie všetkých spôsobov kľučky (dlhá, krátka, sťahovačka, protismerná kľučka pod seba, obhadzovanie, prikopnutie puku, iné)
- vedenie puku v situácii 1-1 v osobnom súboji vo všetkých priestoroch ihriska
- vedenie puku v situáciách 1-2
Uvoľňovanie hráča s pukom:
- 1-1 vo všetkých priestoroch (rohy ihriska, za bránou, pri mantineli, prechod modrou čiarou a zdokonaľovanie rôznych typov kľučiek, klamanie v prekladaní a v odšľapávaní, dvojité klamanie, uvoľnenie niekoľkonásobnou zmenou smeru (aj na malom priestore)
- 1-1 po kombinácii
- uvoľňovanie s pukom pri rôznych obmedzeniach (časové, priestorové, úlohové...nie všetky tri naraz!!!)
Uvoľňovanie hráča bez puku:
- zmenou smeru, spôsobu korčuľovania a rýchlosti (aj v situácii 1-1)
- načasovanie pohybu - tajming (aj v situácii 1-1)
Prihrávanie a spracovanie puku:
- nácvik a zdokonaľovanie všetkých druhov prihrávok a rôznych druhoch spracovaní (nohou, rukou, forhend, bekhend, o mantinel, nad ľadom...)
- spracovanie puku pri nepresných a prudkých prihrávkach
- spracovanie puku v korčuľovaní vzad a v prechode z jazdy vzad do jazdy vzad a naopak
Streľba:
- nácvik a zdokonaľovanie všetkých druhov a spôsobov streľby (forhend aj bekhend-najmä krátky švih) s dôrazom na prudkosť a presnosť streľby
- nácvik a zdokonaľovanie streľby po prihrávke pred bránou
- nácvik a zdokonaľovanie streľby bez prípravy
- nakorčuľovanie do streleckého priestoru a zakončenie (aj pod tlakom)
- streľba cez súpera (útočník, obranca)
- riešenie štandardnej HS (samostatný nájazd)
- riešenie samostatného nájazdu na brankára pod tlakom a zakončenie spred brány
- Dorážanie, tečovanie, clonenie brankárovi vo výhľade, opakovaná streľba
OBRANNÉ HERNÉ ČINNOSTI JEDNOTLIVCA
Obsadzovanie hráča s pukom:
- zdokonaľovanie technicko-taktickej stránky agresívneho a pozičného napádania na základe čítania hry
- bekčeking hráča v strednom pásme až do obranného pásma
Obsadzovanie hráča bez puku:
- technicko-taktická stránka tesného a voľného obsadzovania hráča bez puku podľa meniacej sa hernej situácie a podľa pásma a priestoru ihriska
- bekčeking hráča v strednom pásme až do obranného pásma
Blokovanie a chytanie striel:
- útočník (hokejkou, telom – v pokľaku a v stoji)
- obranca (hokejkou, telom – v pokľaku a v stoji)
Vhadzovanie:
- nácvik a zdokonaľovanie techniky a taktiky vhadzovania podľa pásma
- základné rozostavenia hráčov pri vhadzovaní podľa pasiem a hernej situácie
HERNÉ KOMBINÁCIE
- nácvik a zdokonaľovanie všetkých útočných a obranných herných kombinácii podľa systematiky ĽH
- nácvik a zdokonaľovanie ÚHK pri prechode modrou čiarou v rôznych herných situáciách (početnosť útočiacich a brániacich hráčov)
- riešenie rovnovážnych HSi podľa pasiem a priestorov ihriska z pohľadu útočenia a bránenia
- HK s využitím tajmingu
- zdokonaľovanie HK (útočníci aj obrancovia) s meniacou sa početnosťou hráčov 2-1 na 2-2 alebo 3-2 a pod.
- nácvik a zdokonaľovanie rotácie v rohu útočného pásma + bránenie rotácie
HERNÉ SYSTÉMY
- ÚHS a OHS (využívať prípravné hry a herné cvičenia so zapojením dvoch maximálne troch hráčov - využívať prevažujúce herné kombinácie v danom hernom systéme, spoluprácu celého herného tvaru kultivovať len v tréningovej hre a v zápasoch)
- nácvik a zdokonaľovanie postupného, rýchleho útoku a nátlakovej hry (založenie, prechod stredným pásmom, zakončenie)
- nácvik a zdokonaľovanie osobnej, zónovej obrany a zónového pressingu v jednotlivých pásmach ihriska
SHRH:
2-1-2
Presilová hra a hra v oslabení:
- Presilová ha a hra v oslabení (využívať prípravné hry a herné cvičenia so zapojením dvoch maximálne troch hráčov - využívať prevažujúce herné kombinácie v danom hernom systéme, spoluprácu celého herného tvaru kultivovať len v tréningovej hre a v zápasoch)
- základné postavenie v pásmach ihriska pri bránení oslabenia
- budovať návyk agresívneho bránenia v útočnom a obrannom pásme; držanie modrej čiary pri hre v oslabení
- nácvik a zdokonaľovanie hry v oslabení 3-5
- založenia PH 5-4 a 5-3; nácvik a zdokonaľovanie zakončenia PH 5-4 a 5-3
Teoretická príprava:
- pravidlá ĽH - prehlbovanie znalostí
- hygiena, životospráva, denní režim a základy športového tréningu (rozcvičenie, zaťaženie a odpočinok, regenerácia)
- zásady prvej pomoci, grafické značenie v ĽH, základné pojmy - forčeking, bekčeking, pinčink......
- hodnotenie zápasu, hodnotenie videozáznamu (tréning, stretnutie)
- história ĽH, , klubová história
Všeobecná kondičná príprava:
- dôraz kladieme na rýchlosť a explozívnu silu horných a dolných končatín
- špeciálne korčuliarske cvičenia – imitácia korčuľovania
- cvičenia zamerané na zdokonaľovanie herných činností jednotlivca realizujeme v maximálnej intenzite pohybu
- na rozvoj herného myslenia využívať ďalšie kolektívne športy, futbal, basketbal, florbal, hádzanú atď.
- každý tréning začínať rozcvičením mimo ľadu a po každej tréningovej jednotke zaraďovať kompenzačné cvičenia.
Všeobecné odporúčania pre tréningový proces:
- 4-5 tréningov týždenne na ľade
- 2-3 tréningy týždenne v telocvični resp. na ihrisku (dynamická sila, rýchlostno – silové cvičenie, základy posilňovania, plyometria – dynamika dolných končatín, odhodové cvičenie na silu horných končatín, dynamická stabilizácia – „core“, aeróbny tréning)
- pred každým tréningom vykonávať dynamickú rozcvičku (strečing) a po tréningu kompenzačné cvičenia
- využívať individuálne, skupinovú aj kolektívnu formu tréningu
- využívať delený tréning – obrancovia, útočníci a brankári
- veľký počet opakovania osvojovanej hernej zručnosti
- interval zaťaženia a odpočinku priebežne - podľa aktivácie energetického systému (nesnažíme sa cielene aktivovať LA systém)
- precízne vykonanie všetkých herných zručnosti (neustála korekcia techniky pohybu)
- využívať všetky nasledovné MOF - prípravné cvičenia (vrátane pohybových hier), herné cvičenia, prípravné hry / hra (voľná, riadená, modelovaná)
Odporúčania pre zvýšenie kvality tréningového procesu:
- Zvýšiť podiel silovej prípravy hráčov – vlastná váha, technika vzpieračských cvičení atď.
- Pravidelne do tréningu zaradovať silovo - koordinačné korčuliarske cvičenia so zmenami smeru
- Dbať na u hráčov na dôraz pri zakončení (dorážanie, tečovanie a clonenie pred bránou)
- Využívať delený (skupinový) tréning obrancov, útočníkov a brankárov – minimálne 2x týždenne
- Nútiť hráčov na ľade medzi sebou viac komunikovať, byť koncentrovaný a vysvetliť im podstatu cvičenia a využite v hre
- Pri realizácii HČJ na ľade vychádzať z herných situácii zo zápasu (priestor, spôsob atď.) – zamerať sa na detaily a opakovateľnosť v sťažených podmienkach
- Hrať aktívne - napádať vo všetkých tretinách (zvýšenie korčuliarskej náročnosti na hráčov + založenie útoku pod tlakom)
DORAST ( 16 – 17 rokov ) + JUNIORI ( 18 - 20 rokov)
Charakteristika: Hráči v tejto vekovej kategórii by na konci mali mať technicky správne zvládnuté všetky herné činnosti jednotlivca, mali by ich dokázať využívať vo všetkých herných kombináciách a základných herných systémoch hry v útoku a v obrane.
Úlohy a ciele:
- Rozvoj špeciálnych pohybových schopností so súčasným rešpektovaním senzitívnych období vývoja organizmu so zameraním na potreby ľadového hokeja (akcent na rýchlosť a explozívnu silu horných a dolných končat
- V príprave na ľade (špeciálna príprava) kladieme dôraz na technickú a taktickú stránku všetkých herných činností jednotlivca a herných kombinácií v maximálnej intenzite pohybu (kondičný aspekt)
- Využívať herné činnosti jednotlivca v herných kombináciách a základných herných systémoch
- Formou prípravných hier a herných cvičení je zdokonaľovať herné skupinové činnosti pri riešení herných situácií (dvojice a trojice, ako v obranne tak aj v útoku).
- Osvojovať si základy teórie športového tréningu
- Rozvíjať priateľskú atmosféru v družstve
Korčuľovanie:
- zdokonaľovanie všetkých spôsobov korčuľovania
- „silovo-koordinačné“ korčuľovanie (powerskating)
Útočné a obranné herné činnosti jednotlivca:
- zdokonaľovanie všetkých spôsobov HČJ
Útočné a obranné herné kombinácie:
- zdokonaľovanie všetkých spôsobov HK
Útočné a obranné herné systémy:
- zdokonaľovanie vybraných ÚHS a OHS
Skupinový tréning útočníkov a obrancov:
- obrancovia – súčinnosť v OP, SP a ÚP, špeciálna korčuliarska obratnosť, založenie útoku, streľba od modrej čiary, hra 1-1 v priestore pred bránou,
- útočníci – súčinnosť v SP a ÚP, streľba, tlak smerom k bráne, dôraz v priestore pred bránou súpera, hra 1-1 na zúženom priestore
- technická a taktická stránka herných činností
Herné situácie v početnej výhode resp. nevýhode:
- početná prevaha útočiacich hráčov 2 – 1, 3 – 1, 3 – 2
- početná prevaha brániacich hráčov 1 – 2, 2 – 3
- dôraz na vyrovnaný počet hráčov 2 – 2, 3 – 3 (na malom priestore) a 5 – 5
Teoretická príprava:
- základy regenerácie – výživa, spánok, strečing, rozcvičenie
- zásady športového tréningu
- základy herného systému družstva v útočnom, strednom a obrannom pásme – napr. rozostavenie hráčov v obrannom pásme (ich úlohy a funkcia), postavenie hráčov pri vhadzovaní puku.
Kondičná príprava:
- dôraz kladieme na rýchlosť a explozívnu silu horných a dolných končatín
- cvičenia zamerané na zdokonaľovanie herných činností jednotlivca a herných kombinácií realizujeme v maximálnej intenzite pohybu
Všeobecné odporúčania pre tréningový proces:
- 5-6 tréningov týždenne na ľade
- 2-3 tréningy týždenne v telocvični resp. na ihrisku (posilňovni)
- pred každým tréningom vykonávať dynamickú rozcvičku (strečing) a po tréningu kompenzačné cvičenia
- využívať videoanalýzu - rozbor hry družstva
- využívať skupinovú, individuálnu a kolektívnu formu tréningu
- využívať delený tréning – obrancovia, útočníci a brankári
- interval zaťaženia a odpočinku priebežne - maximálne 1: 4
- precízne vykonanie všetkých herných zručnosti (neustála korekcia techniky pohybu)
- využívať všetky nasledovné MOF - prípravné cvičenia (vrátane pohybových hier), herné cvičenia, prípravné hry / hra (voľná, riadená)